Jak radzić sobie ze stresem?

Jak radzić sobie ze stresem?

Stres zaczyna się od napięcia, sytuacji, która przekracza nasze zdolności radzenia sobie. Stresu nie można uniknąć, wszyscy w mniejszym lub w większym stopniu go doświadczamy. Co ważniejsze można skutecznie zacząć sobie z nim radzić. Warto zdać sobie sprawę, że chroniczny stres może być dla nas niebezpieczny.

Nawet pozytywna zmiana taka jak nowa praca może być przyczyną stresu. Każdy z nas marzy o rozwoju, pozytywnych zmianach, ale jednocześnie stabilizacja i równowaga dają nam poczucie bezpieczeństwa. Nie zawsze mamy ochotę wychodzić ze strefy komfortu, nawet, wtedy kiedy na horyzoncie pojawiają się upragnione zmiany. Niekiedy takie sytuacje jak narodziny dziecka, zakochanie się czy spełnione marzenia mogą być źródłami stresu, ponieważ nowe wyzwania wymagają od nas adaptacji, a to jak sobie poradzimy, zależy już od naszych zdolności przystosowywania się.

Objawy stresu

Do typowych symptomów stresu należy przyspieszone bicie serca, większa potliwość, przyspieszony oddech, nudności,  drżenie rąk, zawroty głowy i inne. Jeżeli chodzi o objawy czysto psychiczne, zauważyć można u siebie drażliwość, zły humor, uczucie przytłoczenia, strach, czy irracjonalny lęk. Często ludzie będący w silnym stresie unikają kontaktów z innymi, śpią bardzo dużo lub bardzo mało, sięgają po alkohol czy objadają się kompulsywnie.

Wszystkie te objawy są znakiem ostrzegawczym, a często i ostatnim sygnałem. Jak wiadomo, niewielki stres motywuje nas do działania, a więc efekt jest pozytywny. Taki stres motywacyjny jest nawet potrzebny, ale zazwyczaj trwa krótko i nie sieje spustoszenia w naszej głowie. Zdecydowanie problemem jest duża dawka stresu, która ogranicza nasze zdolności poznawcze, a także fizyczne. Można powiedzieć, że taki stres jest szkodliwy dla nas i to jest najlepszy moment, aby rozpocząć z nim walkę. Nie warto lekceważyć sygnałów ostrzegawczych przewlekłego stresu, dzięki nim można w porę zareagować i uchronić się przed wieloma, poważnymi chorobami.

Źródła stresu

Często źródłem stresu są kontakty społeczne oraz to, co myślą o nas inni. Stresuje nas także praca, natrętne myśli o sobie, swoich możliwościach czy przyszłości. Badania pokazują, że praca zajmuje drugie miejsce pod względem stresorów. Wiele osób jest przeciążonych obowiązkami, natłokiem zadań czy dużą odpowiedzialnością. Często także stres jest skutkiem pracy, z której nie jesteśmy zadowoleni. Wykonując zadania, które nie dają nam satysfakcji, nie rozwijają nas, trudno jest utrzymać swój umysł w stanie relaksu.

Stresująca może być również samotność i brak zrozumienia. Często jesteśmy zajęci angażującą pracą i nie mamy czasu na zawieranie nowych znajomości czy utrzymanie obecnych kontaktów. Ten brak czasu skutkuje samotnością, brakiem wsparcia, co również jest dodatkowym obciążeniem.

Źródłem stresu mogą być także długotrwałe choroby, co dodatkowo utrudnia leczenie.  Nie często się o tym mówi, ale powodem stresu mogą być konflikty wewnętrzne czy tłumienie emocji szczególnie takich jak lęk, gniew, poczucie winy. Podobnie działania niezgodne z naszymi przekonaniami mogą być poważnymi stresorami. Z pewnością źródłem dyskomfortu może być także nowe miejsce zamieszkania, narodziny dziecka czy rozwód. Stresu nie da się uniknąć, ale można nauczyć sobie z nim radzić.

Skutki stresu

Długotrwały stres powoduje wyniszczenie naszego ciała i ducha. Nie tylko osłabi nasz układ odpornościowy, ale może również spowodować problemy z nadciśnieniem oraz sercem. American Academy od Psychosomatic Medicine zaznacza, że około 80% zarejestrowanych chorób jest spowodowany nawracającym stresem. Poza tym przewlekły stres może wpędzić nas w depresję, nerwicę czy stany lękowe. Stres zabija w nas radość życia, odbiera nam siłę do działania i spełnienia marzeń. Jak widać stres może wyniszczyć nas fizycznie i psychicznie dlatego nie można negować jego objawów.

Jak radzić sobie ze stresem?

  • Jednym z lepszych sposobów na wyzbycie się stresu jest ruch. Nawet 20 minut wysiłku fizycznego pomaga obniżyć poziom stresu. Nie musisz od razu zapisywać się na siłownie czy korzystać z zajęć fitness. Wystarczy umiarkowany bieg, ćwiczenia w domu, a w lecie idealnie sprawdzi się rower. Wysiłek pomaga, ale jeżeli stres towarzyszy Ci od dawna, warto sięgnąć do źródła problemu.
  • Często obecność niektórych ludzi sprawia, że robimy się bardziej spięci, zmęczeni. W miarę możliwości warto ograniczyć kontakt z taką osobę, a w razie konieczności całkowicie się od niej odciąć. Stres warto eliminować od źródeł.
  • Warto nauczyć się mówić „nie”. Jeżeli coś jest ponad Twoje siły, nie masz czasu i możliwości, aby wykonać dane zdanie to po prostu odmów. Dzięki temu wyeliminujesz źródła dodatkowego stresu.
  • Wykreśl z listy zadań czynności, które są zbędne. Z pewnością pozbycie się niektórych zadań i przełożenie jest na następny dzień nie sprawi, że świat się zawali. Warto od czasu do czasu dać sobie trochę luzu.
  • Na pewno wyrażanie emocji, zamiast tłumienia ich w sobie spowodują, że poczujmy się lepiej. Nawarstwiające się nieprzyjemne emocje, tylko będą się nasilać i rosnąć, aż do niebezpiecznych rozmiarów.
  • Odpowiednia ilość snu pomaga nam skutecznie walczyć ze stresem. Śpiąc 7-8 godzin dziennie budzimy się wypoczęci i gotowi do działania.
  • W dzisiejszych czasach ludzie zapominają o odpoczynku. Zawsze jest coś do zrobienia, ilość obowiązków jest większa, niż nasze możliwości. Warto wiedzieć, że to właśnie odpoczynek pozwala naładować baterie, odreagować stres, a także nabrać sił do dalszego działania. Czasami lepiej jest odpuścić niektóre obowiązki, ponieważ kiedy jesteśmy przemęczeni, jakość naszej pracy spada.
  • Nie zaczynaj nowego dnia w biegu. Poranna gonitwa sprawia, że już po przebudzeniu jesteśmy nerwowi i negatywnie nastawieni.

Badania pokazują, że dostrzeganie rzeczy, za które w danym dniu możemy być wdzięczni prowadzi do zwiększenia poczucia szczęścia, ale i obniżenia stresu, a także poprawy kondycji psychofizycznej. Chętnie dowiem się, jak Wy sobie radzicie ze stresem.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.