Jak radzić sobie ze stresem? – Metoda Biofeedback

29 grudnia 2016

Stres zaczyna się od napięcia, sytuacji która przekracza nasze zdolności radzenia sobie oraz od nieprzyjemnych sytuacji. Stresu nie można uniknąć, wszyscy w mniejszym lub w większym stopniu go doświadczamy. Co ważniejsze można skutecznie zacząć sobie z nim radzić. Warto zdać sobie sprawę, że chroniczny stres może być dla nas niebezpieczny.

Nawet pozytywna zmiana taka jak nowa praca może być przyczyną stresu. Każdy z nas marzy o rozwoju, pozytywnych zmianach, ale jednocześnie stabilizacja i równowaga dają nam poczucie bezpieczeństwa. Nie zawsze mamy ochotę wychodzić ze strefy komfortu, nawet wtedy kiedy na horyzoncie pojawiają się upragnione zmiany. Nawet takie sytuacje jak narodziny dziecka, zakochanie się czy spełnione marzenia mogą być źródłami stresu, ponieważ nowe wyzwania wymagają od nas adaptacji, a to jak sobie poradzimy zależy już od naszych zdolności przystosowywania się.

Objawy stresu

Do typowych symptomów stresu należy przyspieszone bicie serca, większa potliwość, przyspieszony oddech, nudności, uczucie zimna, drżenie rąk, nudności, zawroty głowy i inne. Jeżeli chodzi o objawy czysto psychiczne to zauważyć możecie u siebie drażliwość, zły humor, uczucie przytłoczenia, strach, poczucie bezsilności, ataki paniki czy irracjonalny lęk. Często ludzie będący w silnym stresie unikają kontaktów z innymi, śpią bardzo dużo lub bardzo mało, sięgają po alkohol czy objadają się kompulsywnie. Wszystkie te objawy są znakiem ostrzegawczym, a często i ostatnim sygnałem.  Jak wiadomo niewielki stres motywuj nas do działania, a więc efekt jest pozytywny. Taki stres motywacyjny jest nawet potrzebny, ale on trwa krótko i najczęściej nie sieje spustoszenia w naszej głowie. Zdecydowanie problemem jest duża dawka stresu, która ogranicza nasze zdolności poznawcze, a także fizyczne. Można powiedzieć, że taki stres jest szkodliwy dla nas i to jest najlepszy moment, aby rozpocząć walkę ze stresem. Nie lekceważ sygnałów ostrzegawczych przewlekłego stresu, dzięki nim możesz w porę zareagować i uchronić się przed wieloma, poważnymi chorobami.

Źródła stresu

Często źródłem stresu są kontakty społeczne oraz to co myślą o nas inni. Stresuje nas także praca, natrętne myśli o sobie, swoich możliwościach czy przyszłości. Badania pokazują, że praca zajmuje drugie miejsce pod względem stresorów. Wiele osób jest przeciążonych obowiązkami, natłokiem zadań czy dużą odpowiedzialnością. Często także stres jest skutkiem pracy z której nie jesteśmy zadowoleni. Wykonując zadania, które nie dają nam satysfakcji, nie rozwijają nas trudno jest utrzymać swój umysł w stanie relaksu. Stresująca może być również samotność, brak zrozumienia czy brak wsparcia. Często jesteśmy zajęci angażującą pracą i nie mamy czasu na zawieranie nowych znajomości czy utrzymanie obecnych kontaktów. Ten brak czasu skutkuje samotnością, brakiem wsparcia, co również jest dodatkowym obciążeniem. Źródłem stresu mogą być także długotrwałe choroby, co dodatkowo utrudnia leczenie.  Nie często się o tym mówi, ale powodem stresu mogą być konflikty wewnętrzne czy tłumienie emocji. Długotrwałe tłumienie emocji szczególnie takich jak lęk, gniew, poczucie winy czy działanie niezgodne z naszymi przekonaniami mogą być poważnymi stresorami. Z pewnością powodem może być także nowe miejsce zamieszkania, narodziny dziecka czy rozwód. Stresu nie można uniknąć, ale można nauczyć sobie z nim radzić. Warto zacząć wcześniej, kiedy pojawiają się pierwsze, nawracające objawy.

Skutki stresu

Długotrwały stres powoduje wyniszczenie naszego ciała i ducha. Nie tylko osłabi nasz układ odpornościowy, ale może również spowodować problemy z nadciśnieniem oraz sercem. American Academy od Psychosomatic Medicine zaznacza, że około 80% zarejestrowanych chorób jest spowodowany nawracającym stresem. Poza tym przewlekły stres może wpędzić nas w depresję, nerwicę czy stany lękowe. Stres zabija w nas radość życia, odbiera nam siłę do działania i spełnienia marzeń. Jak widzisz stres może wyniszczyć nas fizycznie i psychicznie dlatego nie można negować jego objawów. Warto wyjść naprzeciw problemowi i podjąć walkę z toksycznym przeciwnikiem.

 

Jak radzić sobie ze stresem? – Metoda Biofeedback

Jednym z lepszych sposobów na wyzbycie stresu jest ruch. Nawet 20 minut wysiłku fizycznego pomaga obniżyć poziom stresu. Nie musisz od razu zapisywać się na siłownie czy korzystać z zajęć. Wystarczy umiarkowany bieg, ćwiczenia w domu, a w lato idealnie sprawdzi się rower. Wysiłek pomaga, ale jeżeli stres towarzyszy Ci od dawna to warto sięgnąć do źródła problemu.

Często obecność niektórych ludzi sprawia, że robimy się bardziej spięci, zmęczeni. W miarę możliwości warto ograniczyć kontakt z taką osobę, a w razie konieczności całkowicie się od niej odciąć. Stres warto eliminować od źródeł.

Warto nauczyć się mówić „nie”. Jeżeli coś jest ponad Twoje siły, nie masz czasu i możliwości, aby wykonać dane zdanie to po prostu odmów. Dzięki temu wyeliminujesz źródła dodatkowego stresu.

Wykreśl z listy zadań czynności, które są zbędne. Z pewnością pozbycie się niektórych zadań i przełożenie jest na następny dzień nie sprawi, że świat się zawali. Warto od czasu do czasu dać sobie trochę luzu.

Z pewnością wyrażanie emocji, zamiast tłumienia ich w sobie spowodują, że poczujmy się lepiej. Nawarstwiające się nieprzyjemne emocje, tylko będą się nasilać i rosnąć, aż do niebezpiecznych rozmiarów.

Odpowiednia ilość snu pomaga nam skutecznie walczyć ze stresem. Śpiąc 7-8 godzin dziennie budzimy się wypoczęci i gotowi do działania.

W dzisiejszych czasach ludzie zapominają o odpoczynku. Zawsze jest coś do zrobienia, ilość obowiązków jest większa, niż nasze możliwości. Ludzie zapominają, że to właśnie odpoczynek pozwala naładować baterie, odreagować stres, a także nabrać sił do dalszego działania. Czasami lepiej jest odpuścić niektóre obowiązki, ponieważ będąc przemęczonym i zestresowanym jakość naszej pracy spada.

Za pomocą metody EEG Biofeedback możemy skutecznie walczyć ze stresem. Jeżeli czujesz, że sytuacje stresowe zaczynają Cię przerastać, a napięcie zaczyna przejmować kontrolę nad Twoim życiem to warto skorzystać z biofeedbacku. W zależności od częstotliwości ćwiczeń już po miesiącu powinny być zauważalne efekty. Po każdym spotkaniu poczujesz się zrelaksowany, odprężony, a Twoje myśli będą wolne od trosk. Co ważniejsze efekty utrzymują się po zakończeniu cyklu treningu (30 spotkań), dzięki czemu w dowolnym momencie będziesz mógł wejść w stan spokoju i relaksu, co zdecydowanie pozwoli Ci skutecznie walczyć ze stresem, a przede wszystkim zmniejszyć jego natężenie.

Trening Biofeedback stopniowo pomaga przywrócić równowagę i spokój. Klient staje się pogodniejszy, mniej lękowy, a także chętniej podejmuje kontakty społeczne, które są bardzo ważne w walce ze stresem. Badania pokazuję, że zadowalające kontakty z innymi ludźmi obniżają poziom stresu, zatem warto dbać o wartościowe relacje.

Chwilowo nie działa system komentarzy. Zapraszam do dyskusji na facebook’u.